Amazon otvorio knjižaru i okrenuo novu stranicu u poslovanju
Ako se u svijetu novinarstva ne smatra viješću kako je pas ugrizao čovjeka, već kako je čovjek ugrizao psa, onda zaista nema ništa posebno u tome što se u nekom američkom gradu otvorila knjižara. No kad informacija kaže da je online književni div Amazon otvorio knjižaru tada je zasigurno neki pas negdje cijuknuo.
I zaista, u utorak ujutro (3.11.2015.), dvadeset godina nakon što je putem interneta krenuo u pohod na potroški svijet, Amazon je u Seattleu otvorio prvu knjižaru. Pravu, opipljivu, u koju se može ušetati.
Kompanija koja je započela s radom u Seattleu 1995. godine iz garaže osnivača Jeffa Bezosa, a čija tržišna kapitalizacija na dan pisanja ovog teksta iznosi preko 300 milijardi dolara, u istom gradu u kojem je započela online prodaju knjiga ovaj je tjedan dostupnim učinila materijaliziranu inkarnaciju trgovine kakvu se odavno može pronaći na poznatoj amazon.com adresi. U ponudi knjižare izložene su samo najpopularnije, najprodavanije i najviše ocijenjene knjige (bar 4 zvijezdice) s Amazonove online poslovnice, a uz knjige mogu se isprobati i kupiti i Amazonovi uređaji (npr. Kindle).
Knjige u novootvorenoj Amazon knjižari u Seattleu okrenute su naslovnicama prema kupcima (kako su ih navikli gledati na ekranu) i pored njih su istaknuti odabrani osvrti i komentari čitatelja, a posjetitelje se potiče da ih prolistaju, prouče i naruče online. Odluče li se na kupnju odmah, nema razlike – cijena knjiga ista je kao u internet trgovini.
Potez Amazona ne bi bio tolika (ironična) vijest da ista megakompanija sustavnim spuštanjem cijena knjiga tijekom godina online poslovanja i nemilosrdnog tržišnog natjecanja nije istisnula i ugasila mnoge, prije svega male, američke knjižare.
Bilo bi lijepo povjerovati kako je Amazon nakon dvadeset godina dokučio kako su malene knjižare ono što će oživjeti književni lanac. No jednako kao što su knjige bile ulaznica za Amazonov prodor u internet prodaju svega i svačega, tek će se pokazati koji je zapravo naum iza ovog poteza. Vrlo je moguće kako činjenica da je postao jedan od onih koji ga se boje (mala fizička knjižara) sadrži zametak mnogo većeg plana Amazonovih šefova. A apetiti im nisu maleni. Baš kako i sugerira ime kompanije koje je Bezos prije dva desetljeća odabrao.
Jedno je sigurno: Amazon ima ono (za profit) najvrjednije u današnjem svijetu poslovanja – znanje (statističke podatke, koje knjige u kojem trenutku i na kojem području su tražene). A dovoljno je velik da, osim što ih može pratiti, samostalno stvara (nameće) nove trendove (književne hitove).
∞