Je li došlo vrijeme za Agenciju za knjigu?
Iza nas je još jedna Noć knjige, ponovno smo dosegli broj programa i akcija iz onih najuspješnijih i "najmasovnijih" godina, i s pravom možemo reći da su pokretači manifestacije, organizatori, sudionici i mnogobrojna publika svi skupa odradili dobar posao, u skladu s visokim standardima koje smo sami postavili. No, očito je da smo letvicu postavili previše visoko, jer niti Ministarstvo znanosti i obrazovanja niti neki komercijalni mediji s nacionalnom koncesijom već godinama ne pokazuju previše volje preskočiti je, valjda im je lakše prolaziti ispod letvice. Utoliko ne treba čuditi što su se rezultati istraživanja čitanosti i kupovanja knjiga još malo pomaknuli prema dolje, na samo 38% onih koji čitaju knjige!
Što još nismo probali? Udruga Knjižni blok još je 2013. u svojoj studiji "Knjiga u fokusu" analizirala mogućnost osnivanja izdvojene Agenciju za knjigu, po uzoru na uspješni primjer iz Slovenije koja od 2008. ima Javnu agenciju za knjigo Republike Slovenije (JAK), a dijelom i na tragu uspješnosti Hrvatskog audiovizualnog centra (HAVC), stoga nije na odmet promotriti organizacijsku strukturu ovih primjera dobre prakse.
Hrvatski audio vizualni centar - HAVC
Hrvatski audiovizualni centar (HAVC) osnovan je 2008. godine temeljem Zakona o audiovizualnim djelatnostima i osnovala ga je Vlada RH u svrhu sustavnog promicanja audiovizualnog stvaralaštva.
Do osnivanja Centra došlo je prvenstveno zahvaljujući inicijativi i dugogodišnjem trudu danas na žalost već pokojnog Alberta Kapovića, koji je još sredinom 90-ih kao tajnik Udruge producenata počeo desetljeće dugu borbu za uspostavljanje javne institucije analogne filmskim centrima u razvijenim europskim demokracijama, a u kojoj bi predstavnici struke regulirali audiovizualnu djelatnost.
Radom HAVC-a upravljaju tri autonomna i ravnopravna tijela: Upravni odbor, Ravnatelj i Hrvatsko audiovizualno vijeće. Svako tijelo zaduženo je za drugi aspekt rada: Upravni odbor brine da Centar djeluje u skladu sa zakonom i raspisuje natječaj za imenovanje ravnatelja/ice Centra, Ravnatelj zastupa Centar i vodi njegovo poslovanje, a Hrvatsko audiovizualno vijeće odlučuje o raspodjeli sredstava za programske djelatnosti. Predsjednika i tri člana UO imenuje Ministarstvo kulture i medija iz redova istaknutih umjetnika i kulturnih djelatnika, koje predlažu udruge na temelju javnog poziva koji objavljuje Centar, dok jednog člana biraju radnici Centra iz svojih redova.
Javna agencija za knjigu - JAK
Osobno me više intrigirao rad slovenske Javne agencije za knjigu, činjenica da malobrojna ekipa uspješno obavlja veliku količinu poslova koji su potpali pod JAK-ovu nadležnost. U JAK-u je u prosjeku 6 zaposlenih operativaca (na pozicijama: Direktor; Savjetnik za knjige i revije; Savjetnik za promidžbu čitanja i književne manifestacije; Savjetnik za međunarodnu suradnju; Savjetnik za naknade autorima od knjižnične posudbe, zakon o jedinstvenoj cijeni knjige i ostalo poslovanje agencije i Sekretarica.
Plaće zaposlenika idu na teret državnog proračuna, jedino se plaća sekretarice pokriva iz naknada koje uplaćuju nakladnici i ostali koji se javljaju na natječaje agencije. Usluge poput računovodstva, pravne pomoći... obavljaju vanjske tvrtke. Za vrlo dobro osmišljen i odrađen nastup Slovenije na prošlogodišnjem Sajmu knjiga u Frankfurtu za prve tri pripremne godine dobili su 1 dodatnu osobu, a za zadnje dvije njih 4, ali već za ovogodišnji nastup na Sajmu knjige u Bologni u JAK-u nisu mogli računati na dodatnu osobu.
Ipak, ističu da su nakon 10 godina napokon mogli zaposliti još jednu osobu koja će raditi na međunarodnoj suradnji, internetskoj stranici Agencije i PR, pa će ih sada biti sedmero zaposlenih, iako smatraju da bi neki optimum bio 8 zaposlenika. Naravno, od države dolazi novac koji se transferira za natječaje i pojedine odobrene projekte, no u JAK-u spretno i sami osiguravaju sredstva iz EU projekata, pa su tako troškovi nastupa u Frankfurtu i plaće zaposlenih na projektu 60% bili financirani iz Kohezijskog fonda, a kad god mogu apliciraju i na neke druge EU projekte i fondove.
Možemo li mi u knjižnom sektoru posložiti sličnu agenciju, odabrati najkvalitetnije i neumrežene operativce te izmjestit odlučivanje o knjizi iz postojećih ministarstava i njihovih službi, učiniti je u odlučivanju što neovisnijom od previranja na političkoj sceni, uz financijski održiv model? Puno je upitnika u zraku ali vrijeme je da se pokušaju naći i odgovori na njih, a za početak nam treba Zakon o knjizi.
* Tekst je prvotno objavljen u prilogu BestBook tjednika Express.
Knjiga u fokusu : Potpora kreativnoj industriji - stručna analiza i preporuke za uređenje tržišta knjiga i širenje kulture čitanja u RH
- Knjižni blok - Inicijativa za knjigu 02/2013.
- 122 str., meki uvez
- ISBN 9789535751403
Knjiga donosi procjene postojećeg stanja u nakladništvu i knjižarstvu s ekonomskog, pravnog i socijalnog aspekta, te pruža pregled situacije u branši; identificira specifične prepreke i mogućnosti nakladništva i knjižarstva kao kreativne industrije; donosi preporuke za tijela državne i lokalne vlasti, kao i za sve dionike tzv. lanca knjige, u svrhu pokretanja novih projekata, afirmativnih akcija i dr.