Objavljeni rezultati istraživanja o čitanosti i kupovini knjiga u Hrvatskoj - kako zaustaviti pad?
U proteklih godinu dana barem jednu knjigu pročitalo je 40 posto građana Hrvatske, što ukazuje na nastavak trenda pada čitanosti u odnosu na protekle godine. Podatak je to iz Istraživanja o čitanosti i kupovini knjiga u Republici Hrvatskoj koje je predstavljeno u petak 21. travnja 2023. godine na otvorenju Noći knjige u Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici u Zagrebu predstavila Tamara Kraus iz agencije Kvaka – Ured za kreativnu analizu.
Među osobama koje čitaju, najviše je onih koji pročitaju dvije knjige godišnje. Kao i prethodnih godina, najviše čitaju žene (47%), visokoobrazovane osobe (71%), osobe s prihodima iznad 13 tisuća kuna (45%) i osobe koje žive u Istri i Primorju (58%). I dalje se najčešće se čita beletristika (57%), zatim publicistika (31%) i stručne knjige (32%), a najmanje knjige o umjetnosti (9%) i stripovi (5%).
Najveći postotak čitača knjige posuđuje u knjižnicama (47%). Pročitanu knjigu kupuje 40 posto građana, 31 posto građana ju posuđuje od prijatelja, a 26 posto građana pročitanu je knjigu dobilo na poklon.
Pročitanu knjigu češće od prosjeka kupuju osobe u dobi od 26 do 35 godina (54%), dok je na poklon najčešće dobivaju oni stariji, koji imaju 65 i više godina (36%).
Pročitanu knjigu češće od prosjeka kupuju osobe u dobi od 26 do 35 godina (54%), dok je na poklon najčešće dobivaju oni stariji, koji imaju 65 i više godina (36%).
U posljednjih tri mjeseca svaki peti građanin kupio je barem jednu knjigu, pa tako kupovina knjiga stagnira u posljednje četiri godine. Češće od prosjeka kupuju visokoobrazovane osobe (40%), osobe u dobi od 26 i 45 godina (28%) te osobe čiji su prihodi kućanstva iznad 13 tisuća kuna mjesečno (24%). Najviše su se kupovali beletristika, stručne knjige te dječja izdanja i publicistika. U odnosu na protekle godine uočava se blagi pad kupovine beletristike i rast kupovine priručnika, koji uključuju knjige o samopomoći, turističke vodiče, kuharice, knjige o odgoju i roditeljstvu i sl.
Knjige se i dalje najčešće kupuju u knjižarama (54%). Kupovina na internetu jednaka je prošlogodišnjoj (19%), a zanimljivija je mlađoj populaciji: najmanje se knjige kupuju na kioscima, čemu su sklonije starije osobe.
Pomanjkanje interesa i dalje je glavni razlog ne kupovanja knjiga (56%). Interes za knjigom najčešće nemaju muškarci (67%), mladi u dobi između 16 i 25 godina (68%) te osobe s najnižim obrazovanjem (završena osnovna škola – 62%). Druga dva najčešća razloga ne kupovanja knjiga su posudba u knjižnici i financije.
Knjige se i dalje najčešće kupuju u knjižarama (54%). Kupovina na internetu jednaka je prošlogodišnjoj (19%), a zanimljivija je mlađoj populaciji: najmanje se knjige kupuju na kioscima, čemu su sklonije starije osobe.
Pomanjkanje interesa i dalje je glavni razlog ne kupovanja knjiga (56%). Interes za knjigom najčešće nemaju muškarci (67%), mladi u dobi između 16 i 25 godina (68%) te osobe s najnižim obrazovanjem (završena osnovna škola – 62%). Druga dva najčešća razloga ne kupovanja knjiga su posudba u knjižnici i financije.
Sadržaje na internetu čita 63 posto građana, najviše osobe u dobi od 26 i 55 godina te visokoobrazovane osobe i osobe s primanjima kućanstva između 9 i 13 tisuća kuna mjesečno Najčešće se čitaju internetske stranice dnevnih novina (51%), a slijede portali i blogovi s autorskim i kritičnim sadržajem (23%).
Svega 7% građana čita e-knjige i to najčešće građani u dobi od 16 do 35 godina, a e-knjigu kupuje 1% populacije Republike Hrvatske.
Zanimljivo je da i dalje prevladava mišljenje da konzumacija sadržaja na internetu i u ostalim medijima ne oduzima vrijeme za čitanje knjiga, a različite manifestacije posvećene knjizi poticaj su za čitanje knjiga za 20 posto građana, dok njih 13 posto rado posjećuje festivale i sajmove knjiga. Promocije knjiga zanimljive su pak za 18 posto građana.
Zanimljivi su i podaci koji se odnose na posudbu u knjižnicama. Naime čak 77 posto članova knjižnica smatra da one zadovoljavaju sve njihove potrebe za čitanjem, a 75 posto njih smatra i da one uglavnom imaju i sve naslove koji ih zanimaju.
* Istraživanje o čitanosti i kupovini knjiga u Republici Hrvatskoj priređeno je u povodu održavanja ovogodišnje Noći knjige na uzorku od tisuću ispitanika i u razdoblju od 1. ožujka do 15. ožujka ove godine.
Svi programi i akcije Noći knjige dostupni su na mrežnoj stranici manifestacije https://nocknjige.hr/.
Partner Noći knjige 2023. je TOZ Penkala, a medijski pokrovitelji HRT, 24 sata, Express i VIDA tv.
Noć knjige 2023. financijski su podržali Ministarstvo kulture i medija Republike Hrvatske, Grad Zagreb, Udruga za zaštitu prava nakladnika ZANA, Hrvatska gospodarska komora i Turistička zajednica grada Zagreba.