Proglašene dobitnice/i regionalne književne nagrade 'Štefica Cvek'
Proglašene su dobitnice/i novoustanovljene regionalne književne nagrade „Štefica Cvek“, koja je pokrenuta u svrhu afirmacije ženskog i ostalih marginaliziranih stvaralaštava. Nagradu je pokrenula grupa mladih književnih kritičarki iz regije, koje se nazivaju Pobunjene čitateljke a stoje iza portala za pobunjena čitanja Bookvica.net.
Nagrada „Štefica Cvek” zamišljena je kao priznanje vrijednim tekstovima koje neće poticati kompetitivnost u književnom polju, neće stvarati strogo rangirane hijerarhije i neće ukalupljivati produkciju svake godine u jedan zauvijek zadan uski kalup, najčešće jednog najboljeg djela, stoji u pojašnjenju nagrade.
„Ova zamisao u skladu je sa ciljem Štefice Cvek, kojom se žele afirmisati tekstovi vredni pažnje, a tekstovi pažnju mogu zaslužiti na razne načine – otvaranjem novih tema, originalnim pristupom temama, stilskom ili formalnom inovativnošću, ne isključivo jer su najbolji. Uostalom, preispitujemo i samu kategoriju najboljeg u književnosti – najboljeg po čemu? Za koga? Stoga, broj izabranih dela će se menjati svake godine, u skladu sa tim šta produkcija ima da ponudi“, navele su Pobunjene čitateljke. „Čitamo dela uzimajući u obzir i tekst i kontekst. Važna nam je „politika“ teksta, kao i poetika – uostalom, polazimo od toga da uvek postoji izvesno preplitanje jednog i drugog. Tako tumačenje konstruišemo kroz osvrt na istorijski, društveno-politički kontekst dela i na njegovo komuniciranje sa tim kontekstom. Istovremeno, jednako se služimo i metodom pažljivog čitanja, posvećujući pažnju jeziku teksta, stilskim i formalnim postupcima.“
Nagrada „Štefica Cvek” ustanovljena je kao regionalno priznanje, a ove godine pokriva BHSC govorno područje i sve prozne knjige koje su objavljene od 1. siječnja do 1. prosinca 2021. Proces dodjele uključivao je istraživanje regionalne književne produkcije i prikupljanje preporuka knjiga od pedesetak kulturnih radnica i radnika iz zemalja sa BHSC govornog područja – književnica:ka, kritičarki:a, novinarki:a, urednica:ka i drugih.
Žiri nagrade je uključivao uredništvo portala Bookvica.net, Nađu Bobičić, Borisava Matića i Daru Šljukić, i dvije suradnice iz Bosne i Hercegovine i Hrvatske, Maju Abadžiju, urednicu Ženske čitaonice pri PEN Centru BiH, i Ivanu Dražić, urednicu portala Booksa.hr. Žiri je prolazio kroz preporučene naslove i napravio selekciju za ovogodišnju nagradu „Štefica Cvek“.
Pobunjene čitateljke su 31. siječnja u Beogradu proglasile prve dobitnice i dobitnike regionalne književne nagrade „Štefica Cvek“. Na pobunjenom književnom druženju, koje je u centru Krokodil vodila Ida Prester, saznali smo i koje su autorice i autori ponijeli ova priznanja.
Dobitnice/i regionalne književne nagrade 'Štefica Cvek' 2021.
Marija Andrijašević, Zemlja bez sutona, Fraktura, Zagreb, 2021.
Roman je objavljen gotovo 15 godina nakon sada već kultne pjesničke zbirke Davide, svašta su mi radili (2007). Marija Andrijašević je, dakle, po vokaciji primarno pjesnikinja, a u romanu je vrlo uspješno ispreplela znanstveni diskurs, nježan pjesnički stil te žargon i dijalekt. U svakom slučaju, radi se o knjizi koja se u suvremenoj književnoj produkciji po mnogočemu ističe i zbog svega navedenoga jednoglasno joj je dodijeljena ova nagrada!
Goran Ferčec, O životu radnice krajem dvadesetog stoljeća, Fraktura, Zagreb, 2021.
U stilski, formalno i širinom zahvata teme i epohe višestruko ambicioznom romanu, Ferčec je uspio ispraviti nepravdu nanošenu jugoslavenskoj radnici, nepravdu onih koje su izbrisane iz pamćenja i povijesti, ili svedene na karikaturu. Zato što je uspio u najvećem književnom zadatku, da s emaptijom prikaže i klasno i rodno deprivilegirana iskustva, da vrati dignitet onima kojima je oduzet, zato je romanu O životu radnice krajem dvadesetog stoljeća dodijeljena nagrada koja nosi ime još jedne „obične“ junakinje, Štefice Cvek.
Lejla Kalamujić, Požuri i izmisli grad, Štrik, Beograd, 2021.
Naslovna priča „Požuri i izmisli grad“ posljednja je u zbirci i može se čitati kao njen zaključak. Priča je to o ženskom prijateljstvu i potpori u bolesti i posljednjim trenucima života. Ova priča, kao uostalom i cijela zbirka, prikazuje i u čitatelju izaziva čitav spektar emocija, od tuge i ljutnje, do bliskosti i topline. Upravo u tome leži kvaliteta i snaga zbirke, i zato ova nagrada!
Senka Marić, Gravitacije, Buybook, Sarajevo, 2021.
Knjiga se odlikuje, prvenstveno, istančanim stilom, lirskom prenapregnutošću izraza čija dotjeranost jednako oduševljava i u standardu i u skazu. Iako je već viđen u postjugoslavenskoj književnosti, postupak fragmentarnog pripovijedanja omogućuje pitkost čak i kada otežava snalaženje u tekstu i identifikaciju pripovijednog glasa. Marić ima talent da uvjerljivo ispreplete lokalno i globalno žensko kulturno naslijeđe – sevdah i Eumenide su podjednako važne referentne točke za njezinu junakinju, baš kao i tarot i čitanje iz taloga kave. Konačni rezultat je stilski raskošan i intelektualno uzbudljiv tekst koji poziva na nova čitanja.
Ana Miloš, Kraj raspusta i druge priče, Booka, Beograd, 2021.
Ana Miloš služi se u jednoj priči realističkim postupkom, dok će u drugoj koristiti satiru i grotesku. Na stranicama knjige ima klasičnih priča o odrastanju i obiteljskih priča, ali ima i elemenata new weird-a i začudno pomaknutih žanrovskih amalgama. Ono što je, ipak, možda najviše opredelilo ovu zbirku za nagradu „Štefica Cvek” jest to što se u središtu ovih različitih formalnih obrazaca nalaze sasvim „obični”, a vrlo često i marginalizirani likovi – velikim dijelom žene – čijim se problemima Ana Miloš bezrezervno i promišljeno bavi.
Sonja Ražnatović, Exit – Restart, Rende, Beograd, 2021.
Knjiga Exit – Restart našla se u izboru za nagradu „Štefica Cvek” upravo zato što na promišljen i neposredan način tematizira suvremena queer iskustva, izazove ženskog autorstva, ali i najšire shvaćenu „sverodnu“ (ili „nadrodnu“) potragu za smislom kroz kreativnost umjetničkog stvaralaštva, kao i kroz nadilaženje višestrukih društveno nametnutih okvira.
Mihaela Šumić, Herbarij svete smrti, Imprimatur, Banja Luka, 2021.
Šumić vješto koristi različite književne obrasce, od postmodernističke naracije, preko magičnog realizma pod snažnim utjecajem latinoameričke i španjolske proze, pa do trilera i misterije. Herbarij svijete smrti svježa je, autentična i uzbudljiva zbirka priča kakva se rijetko sreće u regionu.
Martina Vidaić, Stjenice, Knjižara Ljevak, Zagreb, 2021.
Roman Martine Vidaić, stilski gust i gotovo opipljivo sugestivan, odlično izgrađene dinamike i napetosti, na umjetnički uvjerljiv način pokazuje svu kompleksnost sistemske uvjetovanosti višestrukih opresija i eksploatacije. Promišljeno otvarajući neke od ključnih tema prema kojima je koncipirana i nagrada „Štefica Cvek“, ovaj roman ju je u najboljem smislu te riječi i zaslužio.
Nora Verde, Moja dota, Oceanmore, Zagreb, 2021.
Roman Nore Verde Moja dota samo je na prvi pogled jednostavno štivo: ova autofikcija s elementima bildungsromana zahvaća neke od najvećih boljki suvremenog društva. Uvjerljivo predočavajući nježnu atmosferu „babinog krila“, autorica idilični ton prekida uznemirujućim i oštroumnim razmišljanjima i pitanjima svoje mlade junakinje. Ova knjiga, naposljetku, zahvaljujući djetinjoj perspektivi, iskreno i autentično progovara i o klasnom sramu, queer identitetu, napetosti između centra i periferije, gradeći slojevit i empatičan roman koji će dugo ostati s čitateljem/icom.