Stilske vježbe
- Nakladnik: Šareni dućan
- Prijevod: Vladimir Gerić
- 01/2008.
- 168 str., meki uvez
- ISBN 9789536683772
- Cijena: 10.49 eur
Preračunato po fiksnom tečaju konverzije 7,53450 kuna za 1 euro - Cijene knjiga su informativnog karaktera, navodimo prvu cijenu po izlasku knjige iz tiska. Preporučamo da cijene i dostupnost knjiga provjerite kod nakladnika ili u knjižarama! Moderna vremena više se ne bave prodajom knjiga, potražite ih u knjižarama, antikvarijatima ili u knjižnicama.
Uz prijevod izvornog teksta, u knjizi se nalazi adaptirani tekst za najdugovječniju i najizvođeniju kazališnu predstavu na ovim prostorima, kao i nadahnuti pogovor pisan specijalno za ovu priliku, iz pera Pere Kvrgića, legendarnog kazališnog prvaka koji predstavu igra od prvog dana.
Autorove stilske vježbe koje je Queneau opisao u «Stilskim vježbama» sastoje se od nekoliko svakodnevnih banalnih prizora parodiranih u 99 varijacija, bolje rečeno lingvističko-poetskih akrobacija.
***
Francuski pjesnik i romanopisac RAYMOND QUENEAU (1903-1976) je tijekom studija filozofije u Parizu sudjelovao u nadrealističkom pokretu od 1925., do raskida s Bretonom 1930. Iz tog je razdoblja zadržao sklonost crnom humoru i igri riječima te otpor prema autoritetima. U potrazi za novim jezikom, "neofrancuskim", koji bi bio "neiscrpan i nepredvidiv", zagovarao je jezičnu revoluciju koja bi se trebala zbiti na razini rječnika, pravopisa i sintakse. U namjeri da razbije gramatičke i stilske dogme te naglasi da je jezik u trajnom nastajanju, svoj rječnik prožima neologizmima, onomatopejama, riječima iz govornoga, pučkog jezika i dr. Inovatorski odnos prema jeziku doveo ga je do drukčijeg stava prema književnosti, što je potaknulo osnivanje skupine 'L'OuLiPo' (Radionica potencijalne književnosti). Njezina je zadaća stvaranje novih poetskih i romanesknih struktura, a u svoje redove privukla je Georgesa Pereca i Itala Calvina. Isticanje apsurdnosti i uzaludnosti postojanja blisko Albertu Camusu, podrugljiv smijeh, igra riječima, lingvističko iskrivljavanje kriju duboko pesimističan stav prema životu i svijetu.
Pisao je romane, kritike i eseje, a najpoznatije su mu «Stilske vježbe» («Exercices de Style», 1947), gdje na 99 načina (od najsloženijeg do telegrafskog stila) parodira banalne prizore u autobusu. Queneau je u svojem djelu ujedinio stilske, lingvističke i poetske akrobacije, tradiciju i poetski realizam prožet humorom, te stoga zauzima posebno mjesto u književnosti 20. stoljeća.
U Pariz je došao 1920. na studij filozofije. Sudjelovao u nadrealističkom pokretu od 1925. do raskida s A. Bretonom 1930. Bio je jedan od osnivača i voditelja znamenite Gallimardove enciklopedije «Encyclopedie de la Pleiade». Tijekom 1950-ih radio na filmu. Iz nadrealističkog je razdoblja zadržao sklonost crnom humoru i igri riječima te otpor prema autoritetima.
U potrazi za novim jezikom, "neofrancuskim", koji bi bio "neiscrpan i nepredvidiv", zagovarao je jezičnu revoluciju koja bi se trebala zbiti na razini rječnika, pravopisa i sintakse. U namjeri da razbije gramatičke i stilske dogme te naglasi da je jezik u trajnom nastajanju, svoj rječnik prožima neologizmima, onomatopejama, riječima iz govornoga, pučkog jezika i dr.
Inovatorski odnos prema jeziku doveo ga je do drukčijeg stava prema književnosti, što je potaknulo osnivanje skupine L'OuLiPo (Radionica potencijalne književnosti). Njezina je zadaća stvaranje novih poetskih i romanesknih struktura, a u svoje redove privukla je G. Pereca i I. Calvina.
Prvi roman «Pasji zub» (1933) je odmah polučio veliki uspjeh kod kritike i čitatelja. Slijedi priča «Odile» (1937), roman u stihovima «Hrast i pas» (1937), romani «Moj prijatelj Pierrot» (1942), «Zazie u metrou» (1959), «Osjetljivi cvjetići» (1965), «Ikarov let» (1975), pjesničke zbirke «Mala prijenosna kozmogonija» (1950), «Pas s mandolinom» (1958), «Prolaziti ulicama» (1967), «Osnovna pouka» (1975).
Najpoznatije mu je djelo «Stilske vježbe» (1947), u kojemu je na 99 načina ispripovijedao priču iz crne kronike.
Prevedene na mnoge jezike, često su s velikim uspjehom prikazivane na kazališnim pozornicama širom svijeta. Queneau je u svojem djelu ujedinio stilske, lingvističke i poetske akrobacije, klasičnu tradiciju i poetski realizam prožet humorom, te stoga zauzima posebno mjesto u književnosti 20. stoljeća.
© Bilješke o knjigama izrađene su na osnovu informacija dobivenih od nakladnika i njihove dodatne uredničke obrade temeljem uvida u sadržaj knjige, te se kao takve ne smiju prenositi bez prethodnog dogovora s uredništvom portala.